Tröga vuxna eller?

Läste just ett inlägg i Pitetidningen som faktiskt gör mej arg! Skolelever (då snackar vi förskola och uppåt) har fått börja dricka LÄTTMJÖLK och äta BECEL! whatafuck?!  Ett barn behöver alla de fetter som finns i det "naturliga"  barn behöver produkter som är så obehandlade som möjligt. Det påstås att övervikt kryper längre ner i åldrarna, visst är det så. Men jag har mycket svårt att se att det är pga standardmjölk och Bregott. Det rår snarare snabbmat, halvfabrikat och godis för! Och jag kan inte tänka mej att all mat som lagas på skolorna är från grunden tänk vad mycke socker man kunde bespara bara av att göra potatismosen själv?! Vad handlar det hela om, spara in pengar eller vadå? Långsiktligt då? Sedan tycker jag inte att man ska glömma bort att även om övervikt ökar så finns det faktiskt barn och ungdomar som har en förvrängd syn på sin kropp. Dvs anorexi osv. Att dom tidigt får lära sig att fett är fel. Nog för att reklam och andra saker också påverkar. Men man behöver inte pränta in i skallen redan från början att smör och standardmjölk är fel! Det kan dom avgöra själv sedan då dom blivit äldre!
Testa va lite kreativ förfan! gör nått roligt av det hela. Lär på ett roligt sätt vad bra mat är redan på dagis. Sedan måste man hemma också försöka lite. Om en förälder säger " fan va äckligt med sallad, vad kommer då barnet tycka?!
Måste bara skriva också en tragisk sak, när jag var på badhuset för något år sen så hör jag ett samtal mellan 2 flickor som kanske var i 10 års åldern. Ena flickan drar i skinnet på  magen (som finns där naturligt, var en normal smal flicka) Kolla vad TJOCK jag är! jag MÅSTE banta!  En tjej på 10 år. och ändå inför man lättprodukter på förskolan. Det är ju för fan skamligt! 
Nä vet ni.. straffa inte barnen för att vi vuxna är dåliga på att hålla igen. Barn oftast mycket fysiskt aktiva och behöver som sagt "riktig" mat och inte halvfabrikat! PUNKT!
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=5915488

Kommentarer
Postat av: Lina

Ja man undrar ju verkligen hur dom tänker, jag reagerade också på det där! Och de som har bestämt det ska ändå vara så kallade experter. Fan, en femåring skulle kunna ta bättre beslut.. Men detta är ju typiskt Älvsbyns kommun - att ändra på ett vinnande koncept. Se bara på införandet av b.-enheten. Vad har det gett för positivt?! :S

Suck :P

2011-01-19 @ 22:40:36
URL: http://thebestisyettocome.bloggplatsen.se
Postat av: liiinneal

Läste också det där och man blir ju fan förbannad. Nog för att vi har Becel smör nu och det smakar skit. Men för fasen att dom som är yngre har det, nej det är sjukt!



Ah okej :)

Men jag kommer jobba med den då och då, har inte tid att sitta i sträck och göra den ;p

2011-01-19 @ 22:45:03
URL: http://liiinneal.blogg.se/
Postat av: liiinneal

Nej inte är dom så äckliga :)

Var grymt längesen jag såg dom :p

2011-01-20 @ 18:01:18
URL: http://liiinneal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0